Blogul proletarului de tranzitie

December 1, 2016

Tezele din Decembrie

Filed under: Idei personale — proletaru @ 3:04 pm

Au inceput sarbatorile. Zilele de 1 si 2 decembrie vor fi libere. Ele urmeaza sa fie recuperate de poporul roman, la alegere, in datile urmatoare: 24 decembrie, 31 decembrie, 1 ianuarie, 1 si 2 mai ori cu ocazia Pastelui ortodox. Si catolic. Si in fiecare weekend inceput de vinerea de la ora unu PM. Sau doispe.

Adevarul e ca la sarbatori nationale, nici ungurii nu stau rau. Au trei sau patru oficiale. Si cateva memorial-simbolice. Plus astea noi: ziua inaltarii gardului la granita cu Siria si ale ratificarii tratatului bilateral cu Rusia. Ca sa nu mai punem si momentul de reculegere de 24 de ore tinut la fiecare 4 iunie ale anului, invariabil.

*
Reduta memorialisticii din nordul Balcanilor: toate sarbatorile sunt niste prilejuri lacramoase de a-ti aminti de niste chestii paralele. Fabuloase, dar paralele. Ceva in genul: pe vremea asta, in ’88, stateam la coada. La paine, teoretic, dar nu neaparat. Erau minus sase grade. Si abia asteptam sa se termine coada ca sa ma instalez la urmatoarea, la ulei, ca sa pot ajunge acasa sa mai prind jumatate de ora de curent. Sau: eram in armata, la defilare, si mi-am pierdut bocancii. Sau, ma rog, mi i-au furat unii din mers. In orice caz, niste chestii proverbiale. Exceptia e ca trebuie sa fii in compania tot a unuia de prin Balcani ca sa te asiguri ca sint receptionate si adjudecate la adevarata lor valoare. Americanilor degeaba le povestesti. Nu-nteleg.

Le-am ilustrat catorva studenti un paradox dintr-una din scolile copilariei mele: profesorul de muzica avea palma mult mai grea decat profesorul de sport. Prin urmare, a gresi un “sol” era o situatie mult mai grava decat a taia curbele la alergarea in jurul terenului de sport. De fapt, capacitatea maestrului de muzica era incomparabila chiar cu a unor domni alminteri solizi, din corpul didactic: puteai sa uiti ecuatii, sa sari peste formule chimice, sa maninci, la o enumerare, un continent intreg. Era insa elementar, vital, sa intonezi cu gratie “Crai nou,” oricat erai de afon, pentru ca altminteri putea deveni foarte complicat sa mai mergi in linie dreapta.

N-au inteles studentii paradoxul, fiindca la final, m-au intrebat ce inseamna chestia aia, palma grea? Heavy hand, adica.

*
Anecdota filosofica. Un caine intra intr-un bar cu o figura amarata si ii cere barmanului o vodca. Ala, auzind patrupedul vorbitor, se balbaie, se agita, se da de ceasul mortii, numai de meserie nu-si vede. Cainele il admonesteaza placid: hai dom’ne, ca numai d-astea n-am eu chef acuma! Tocmai mi-am pierdut slujba, m-au dat afara. Barmanul isi revine cat de cat si, dupa ce toarna bautura, ii spune cainelui ca e providential. – Domnule, zice, te ajut eu, iti gasesc de lucru. Si chiar o sa fie ca lumea, pentru ca se intampla sa cunosc pe cineva de la circ. – La circ? zice cainele. Pai ce sa fac eu, dom’ne, la circ, daca eu sunt zugrav?

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

