Blogul proletarului de tranzitie

November 22, 2016

Teze (sapte)

Filed under: Idei personale — proletaru @ 3:54 pm

Klaus Iohannis, primul om care e probabil ca si-a plagiat autobiografia (sau, ma rog, a folosit un “ghostwriter” care sa puna in cuvinte oarecum vii o existenta oarecum nula), a fost cenzurat in China. Toate frazele despre comunism au fost excluse din traducere. O eroare, dupa parerea mea. Tot ce trebuiau sa faca chinezii era sa publice textul in ritmul in care vorbeste Iohannis, adica punand punct dupa fiecare cuvant. In felul ala o fraza de genul: “Si eu si colegii mei ii detestam pur si simplu pe comunisti” devenea mult mai putin primejdioasa. Ia imaginati-va: Si. Eu. Si. Colegii. Mei. Ii. Detestam. Pur. Si. Simplu. Pe. Comunisti. Ei? Ei.

*
In colegiile din Chicago au inceput sa se organizeze tot soiul de dezbateri privind viitorul sumbru care se prevede odata cu investirea lui Trump pe functie. Se folosesc tot mai des cuvinte de genul: dictatura, fascism, totalitarism. Ceea ce n-ar fi o problema, daca lumea ar avea proprietatea termenilor. Numai ca termenii respectivi ii depasesc pe majoritatea americanilor. Dar n-are a face, pentru ca si chestiile astea, vorba lui Marin Sorescu, “trebuiau sa poarte un nume.”

Il intreb pe unul din colegi, profesor, ca atare, care e in opinia lui cel mai rau lucru care se poate intampla odata cu debutul guvernarii Trump. Ma priveste serios si enunta, rar si raspicat, verdictul: Ne intoarcem in America anilor ’60: rasism, razboi si nesiguranta. – Pai, zic, credeam ca s-a depasit momentul rasismului, cit despre razboi, nu cred ca e suficient un singur ins ca sa-l declanseze. Unde mai pui ca nesiguranta a fost si pana acum. – Domnule, nu stii nimic. Rasismul nu e depasit. – Sa admitem. Pe de alta parte, daca nu e depasit, cum se face ca Obama a avut doua mandate? Adica toti rasistii l-au votat de doua ori? – Obama a fost un experiment. L-au promovat ca sa-l poata compromite. De-acum incolo n-are sa mai fie nici un presedinte negru in America. Si nici o femeie presedinte.

Raman aproape siderat de revelatiile respective. – Cine a tras, domnule, sforile astea? intreb. – The powers that be! (Cei de la varf!), spune tipul cu un aer misterios. – Am inteles. Dar atunci, pe cale de consecinta logica, de vreme ce “aia” au puterea sa faca toate astea, nu se exclude de la sine evolutia din anii ’60 si pana acum? Practic, n-avem cum sa ne intoarcem in anii ’60 fiindca n-am plecat niciodata de acolo! Inseamna ca toate fenomenele astea, democratie, egalitate, actiune afirmativa, corectitudine politica, Obama, au fost niste iluzii.

Tipul imi arunca o privire exasperata si face stanga-mprejur. L-am enervat. I-am pus la indoiala viziunea consolidata. Trebuia sa-mi tin gura, mai ales ca tot n-am reusit sa ma lamuresc: ne intoarcem sau nu ne intoarcem in anii ’60?

Macar sa stiu daca sa-mi iau niste kimono-uri d-alea inflorate si sa descarc integrala Jimi Hendrix.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

