Blogul proletarului de tranzitie

January 4, 2014

Frig

Filed under: Idei personale — proletaru @ 7:52 am

Cam pe oriunde m-am dus in zilele de Anul Nou, a fost un frig rupestru. Sint oameni care-si identifica, prin confruntarea cu climatul glacial, resurse nebanuite de rezistenta si adaptare. Soljenintin de pilda scrie despre un asemenea lucru, intimplat unora dintre cei trimisi in lagarele de munca de dincolo de Cercul Arctic; indivizi care nu-si imaginau ca au sa faca fata temperaturilor scazute, se dovedeau mai rezistenti decit colegii lor mai bine intretinuti si mai elevati moralmente (eventual si mai bine imbracati). La mine s-a petrecut invers. Mi-am indentificat, prin expunerea la toanele iernii, atit afilierea la specia organismelor termotactice, cit si subrezeala plaminilor. Am tusit copios pe intreg parcursul scurtei mele vacante, si tot la fel de copios m-am lasat prada nevrozelor. Pe care le-am ascuns cum am putut de ceilalti travestindu-le in pretentia unor indispozitii temporare.

Mi-am dat, in aceasta ordine de idei, seama ca stau prost cu imaginatia. De fapt la imaginatie am fost deficitar mereu; literatura mea, daca exista si daca e sa pastrez proportiile fenomenului, s-a impartasit aproape in unanimitate numai din spatiul stilistic. Faptul ca, plimbindu-ma printr-o statiune care afisa, la fiecare suta de metri, citeva tobogane cu apa destinate amatorilor de distractii estivale, n-am reusit sa le vad cu nici un chip in postura lor “activa”, cu apa curgind de-a lungul serpentinelor si cu oameni imbracati sumar alunecind pe ele, a fost edificator pentru mine. Am vazut veri calde, le-am trait, m-am expus la aer conditionat si m-am aruncat cu bucurie in apa strandurilor care mi-au stat la dispozitie. Cu toate astea, la minus saptesprezece grade, mi-a fost imposibil sa le recuperez infatisarea. Evident ca si incercarea de a le imagina a alunecat in ratare: a perspectiviza o zi torida, un om in costum de baie, in plin exterior, pe un tobogan stropit din abudenta cu apa, parea un act neverosimil si absurd. Realitatea imediata se opunea imaginatiei care-i cauta contrariul.

Cred ca aceasta imposibilitate de-a imagina contrariul unei realitati dramatice imi va impiedica, mereu, accesul la stapinirea de sine. Voi fi vesnic lipsit de autocontrol, incapabil sa-mi depasesc conditia. Nu voi putea deveni, de pilda, ascet. Unul din ingredientele ascezei e imaginatia: sa iesi din pestera rece si intunecoasa si sa te asezi, cu trupul si sufletul, intr-o gradina luxurianta, plina de roadele verii. Nu voi putea deveni nici un bun orator. A cuceri un auditoriu inseamna a-i pune inainte o realitate absenta; a-l face sa creada in posibil inaintea probabilului. N-am sa fiu nici macar un bun scriitor; orice scriitor vorbeste cu usurinta despre ceea ce nu exista. Eu vorbesc cu greutate si despre lucrurile accesibile. Cu atit mai mult cu cit nu sint sigur pe nici unul din ele.

Dar cum avertismenul meteo spune ca luni are sa fie minus 27, in mijlocul zilei, un lucru mi-e clar: e frig ca la inceputul lumii. Iar pentru a ti-l imagina pe asta nu-ti trebuie cine stie ce inzestrare. E destul sa iesi afara, in mijlocul vinturilor, sa-ti acoperi urechile si sa inchizi ochii.

4 Comments »

  1. http://distractify.com/culture/arts/frozen-bubbles-in-wintertime/

    Comment by Modern Times — January 6, 2014 @ 10:18 am | Reply

  2. Trinitate, Kelvin, Muci.

    Bogdanii, Darul divin, sau, mă rog dați Dumnezeului.

    Sensibili la frig, agorafobici și sacrificați. Ulterior.

    De societate, de sațietate, de prea plin, de prea ușor?

    Nu, Domnule!

    Ești Bogdan, dar cred că trebuie să te chemi altfel.

    Ion?

    Comment by garlic — January 8, 2014 @ 8:30 pm | Reply


RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

