Blogul proletarului de tranzitie

November 5, 2013

Despre forta malentendu-ului

Filed under: Idei personale — proletaru @ 7:13 am

Asa cum unii au devenit, dupa razboi, negationisti ai Holocaustului, se pare ca si mie mi-a venit rindul azi sa devin negationist al sclaviei in America de Nord. Misinterpetarea n-are margini in ceea ce-i priveste pe americani; majoritatea celor de aici, indiferent de rasa ori de origine sociala, nu se intrec in a-si extinde capacitatile analitice dincolo de genunchiul broastei. In atari conditii, sa nu va mire ca se nasc animozitati dintre cele mai grave pe baza citorva fraze care in orice alta societate ar trece drept eminamente circumstantiale.

Se stie ca putine opinii controversate sint rezultatul intentiei directe; multe reprezinta extrageri din context si interpretari ale unor fraze inertiale. Nici eu nu m-am situat prea aparte in raport cu succesiunea unor atari cazuri. Mai devreme, la cursul de literatura pentru copii, am intrerupt o domnisoara care tocmai expunea o opera proprie, de inspiratie pretins istorica, despre sclavia afro-americana. Opera respectiva infatisa un episod violent al perioadei post-1800, avind in centrul actiunii niste copii de culoare abuzati si brutalizati. In divagatia mea n-am spus decit ca nu intregul sistem sclavagist nord-american s-a bazat pe violenta, si ca nu in toate cazurile a dictat brutalitatea. Conditii in care povestirea avea nevoie de doua lucruri: sa fie amplasata intr-un timp si un loc anume, pentru a particulariza situatia, si sa aiba in vedere faptul ca, datorita descrierilor grafice, nu se putea adresa unui prea larg public juvenil. Chestia asta a dezlantuit un val de reprosuri: daca-mi dau seama ce spun, daca am habar de istoria continentului american, daca inteleg ce aberatie e sa vorbeste despre scalvie ca despre un proces non-violent, daca inteleg ce consecinte are partizanatul meu rasist. Mi-au fost aruncate in brate toate cliseele pe care si le poate imagina cineva in legatura cu rasa african-americana. Pina si profesoara m-a privit cu suspiciune; vezi dumneata, ea ma stia moderat. N-avea cum sa priceapa ca si acum, in ceea ce ma privea, mica mea tirada trecea drept la fel de moderata.

Am evitat sa ma mai explic, si probabil am procedat cel mai bine. Dintr-o experienta pe care am dobindit-o de-a lungul vietii (si la care tot nu fac apel atit cit ar trebui), stiu ca fiecare fraza destinata sa te scoata dintr-o incurcatura e, de regula, tot una interpretabila; aceasta ambiguitate a oricaror posibile eschive nu face decit sa te scufunde si mai mult in marasmul neintelegerilor. Ori atunci cind partenerul de discutie e o persoana dotata cu putina toleranta, cel mai bine e sa dai de inteles ca nu vrei sa mai continui din lipsa de argumente, nu din lipsa limbajului comun. In conditiile in care in astfel de certuri lipseste tocmai un asemenea limbaj: un set de realitati la care sa poti face apel pentru a-ti construi discursul, si pe care sa le accepte si celalalt.

Problema ramine, evident, in picioare. Filme de genul recentei productii a lui Steve McQueen, “12 years a slave” nu fac decit sa adinceasca ignoranta si ostilitatea celor care se simt direct vizati de actiunea descrisa acolo. Nu poti sa le spui ca totul, pina si evenimentele din ziua de azi ne arata ca, la urma urmei, in procesul sclavagismului esentiale au fost diferentele de clasa sociala si nu culoarea pielii, pentru ca n-au sa inteleaga. Tot un alb prost ramii, care incerci sa-i amagesti cu o istorie scrisa de tine. Mai bine plimba ursul, pina n-o patesti. Fiindca, vezi bine, azi sint liberi sa-ti raspunda asa cum au senzatia ca meriti.

O sclavie din care n-ai invatat nimic nu poate duce decit la o libertate prost inteleasa.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

