Blogul proletarului de tranzitie

July 28, 2013

Filmul romanesc, o absenta sublima

Filed under: Idei personale — proletaru @ 6:50 pm

Am trimis, in ultimul timp, scrisori catre vreo zece case de productie cinematografica din Romania. Mi-am zis: domnule, poate gasesc pe cineva cu autoritatea, timpul si cheful necesare sa-si arunce ochii peste “Reparatia”. E, after all, un scenariu original, cu replici bune (parerea mea) si care presupune o productie cu buget redus. In plus, a luat premiul HBO pentru cel mai bun scenariu de lung-metraj pe anul asta. Avantaje pe toata linia. Evident, nici un raspuns de nicaieri. Indivizilor li se rupe.

In mod normal, prilejul mi-ar fi pricinuit dezvoltarea unui lament in marginea invariabilelor pile si relatii pe care presupun ca trebuie sa le ai ca sa patrunzi in lumea unui studio cinematografic, fie el si romanesc. Atit doar ca, judecind lucrurile la rece, am impresia ca situatia e putin diferita. Te adresezi simultan, dar cu mesaje personalizate, unei duzini de producatori si nu primesti nici un raspuns, nici un refuz, nici un pasaj oficial, nici un rind ambiguu, nici o aminare, inseamna ca nu numai ca nu exista interes pentru filmul tau, dar nu exista interes pentru film in general. Intrebarea care se pune e cum traiesc studiorile astea fara filme. Daca traiesc, inseamna ca nu filmul e sensul cardinal al existentei lor.

Singura ipoteza plauzibila e ca aceste asa-zise case de productie cinematografica sint niste interfete de spalat bani. Odata ca majoritatea au adresa in cite-un apartament din Bucuresti, probabil acasa la vreun domn care vede, anual, douazeci de filme, si pe alea la cinema, in compania unei demimondene. In al doilea rind ca atunci cind apar pe piata filme romanesti, filme care au o medie anuala de productie comparabila cu numarul turistilor care iau la picior stepele Afganistanului, ele vin insotite de generice care titreaza o sumedenie de studiouri, persoane fizice si juridice implicate in opera respectiva. De fiecare data cind vad cite-un film cu cincispreze actori, o multime de scene de interior si filmari cu hand-held camera la realizarea caruia au contribuit o suta de firme, ceva imi alerteaza simtul olfactiv. De citi bani e nevoie ca sa faci asa ceva? Sigur, as putea presupune ca fiecare dintre domnii aia a ajutat productia cu o suma derizorie, citeva sute de lei, conditii in care numarul institutiilor implicate se justifica. Dar pot, la fel de bine, sa presupun ca filmul se face chiar cu o suma mica, insa ca el inseamna in realitate un pretext pentru ca astia sa argumenteze niste profituri de milioane. “- De unde v-au venit banii astia? – Pai am produs, anul trecut, doua filme. Succes covirsitor.” Atit. Si Garda merge mai departe, fara sa ia in calcul faptul ca filmele respective, in afara de faptul ca au mers la doua-trei festivaluri in circuit inchis, nici n-au avut cind sa produca profit pe ecranele romanesti. Money laundering, oricum o invirti. Si daca te excluzi de la niste taxe fiindca ai contribuit la cutare proiect cinematografic, si daca-ti revendici cistig dintr-o sursa care genereaza un profit discutabil.

Nu am rezerve in ceea ce priveste afirmatiile de mai sus; tacerea tuturor acestor studiouri inaintea unei lucrari care s-a dovedit, totusi, notabila, lucru care oriunde altundeva nu se trece cu vederea, imi confirma faptul ca indivizii nu vor sa lucreze decit cu cineva “din interior.” Mai exact cu cineva care cunoaste mecanismul. Orice nou venit inseamna un risc. Orice intrus, o bataie suplimentara de cap. Sigur, poate ai sansa sa faci un film care sa insemne chiar un succes de piata. Dar la ce dracu iti trebuie tie succes? Tu ai nevoie doar de un pretext functional cu care sa-ti argumentezi veniturile din alt business. Explica-i tu cum stau lucrurile unui autor de scenarii nou venit, doldora de idei si de idealuri, vezi daca marseaza la asa ceva.

Ma-ntreb cum sa fac sa le transmit acestor mafioti de Dimbovita ca am un film ieftin, cu impact emotional mare, si ca n-am nevoie de nici un leu profit. Pot sa-si revendice tot ce vor, cind vor si cum vor. Numai sa faca filmul. Asta daca lucrul are logica si sens. Fiindca in zilele noastre nu are neaparat logica sa ii ceri unui producator roman de film sa faca un film.

Advertisements

3 Comments »

  1. Mda. Filme putine dar bine ca se fac si asa. Ce ne-am face numai cu Hollywoodul?

    Comment by AdiM — July 29, 2013 @ 7:15 am | Reply

    • cunosc o tanara absolventa de teatru si film din cluj, poate ar fi interesata ca regizoare (e si scenarista si editoare).
      ma rog, amandoi sunteti la inceput.
      deci, http://www.madproduction.ro/contact/

      Comment by ntire2000 — August 19, 2013 @ 6:44 am | Reply


RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: