Blogul proletarului de tranzitie

April 14, 2013

Turism si democratie

Filed under: Idei personale — proletaru @ 6:05 am

Pe la inceputurile lunii martie a.c, am ajuns pe site-ul Cbc.ca – un portal oficios canadian care gazduieste informatii de tot felul – din pura intimplare. Citeam, pe Yahoo.com, un articolas privind rating-ul turistic al tarilor lumii, care avea trimiteri catre mai multe pagini cu date statistice si oficiale. Astfel am putut studia o pagina-satelit a Departamentului de Afaceri Externe si Schimb International al Canadei care infatisa o harta a lumii cu specificatiile de rigoare privind turismul international. Pe aceasta harta Romania era colorata bleu: tara de risc pentru turismul international. Alaturi de Ucraina, Grecia si Bosnia, dar si, daca e sa punem problema in termeni mai generali, de Kazakhstan, Tunisia, Mongolia, Namibia si Gabon. Cu alte cuvinte, turistii care vor sa viziteze Romania, fie ei canadieni, fie de alte nationalitati, trebuie sa-si ia precautii dintre cele mai ridicate. Tara nesigura.

Pentru ca mi-am notat site-ul, l-am revizitat ieri. In update-ul din 4 aprilie a.c al listei tarilor de risc si siguranta pentru turism, acelasi departament canadian trece Romania pe lista tarilor cu turism sigur (link). Zona verde. Zona verde e “de bine”; am ajuns la un loc cu Statele Unite, Scandinavia, Franta, Germania ori Australia. Nu mai e risc, nu mai e primejdie, lucrurile au reintrat in normal. Turistii de buna credinta pot calatori linistiti, verdele e verde, siguranta e siguranta.

Vazind cum stau lucrurile, am decis sa consult si site-ul Archive.org. Trebuia neaparat sa vad structura din lunile anterioare si din anii anteriori a paginii canadiene. Asta fiindca se punea intrebarea daca respectivele masuratori nu sint, totusi, anuale, caz in care vizitele mele se puteau nimeri exact intr-un interval in care listele vechi de un an au fost actualizate. Cu toate astea, am constatat ca nu e asa. Actualizarea se face lunar.

Daca ma intrebati pe mine cum pulpana mea (eufemism, caci redingota n-am purtat niciodata!) a reusit guvernul Canadei ca, in timp de-o luna, sa treaca o tara din zona de risc turistic in zona de siguranta, fara ca in tara respectiva sa se petreaca nici o schimbare de guvern, nici o revolutie, nici vreo solida epurare de infractori, o sa va spun ca fie in Romania s-au petrecut schimbari majore in ultima luna, timp in care eu am dormit ca un butuc, cu totul nesimtitor la lumea inconjuratoare, fie niste functionari, altminteri extrem de minutiosi si pedanti, au gresit estimarile. Pentru ca lucrul nu e firesc. Fie Romania merita de mult statutul de zona verde, si nu i-a fost acordat din motive subiective (ceea ce e discriminator), fie inca nu merita acest statut, dar tot pe criterii subiective a fost “avansata” (ceea ce e incriminator). Oricum o invirti, nu iese bine.

Pot presupune, si pentru ca nu am alte informatii, si pentru ca datele privitoare la caz sint insuficiente, ca la baza modificarii a stat compromisul facut de primul ministru in legatura cu numirile in fruntea executivului justitiei romanesti. Altceva, realmente, nu s-a intimplat intre martie si aprilie. Daca despre asta e vorba, canadienii demonstreaza exact cit de putin meticulosi sint. Adica sa masori siguranta propriilor cetateni pe care-i trimiti la turism intr-o alta tara potrivit unui pact politic, si nu potrivit estimarilor de teren e ignobil. Statisticile pot sa-ti arate, limpede, ca in Romania n-a scazut nici criminalitatea, nici coruptia, nici manipularea, dupa cum n-au crescut nici nivelul de trai, nici gradul democratiei. De fapt chiar pertractarea privind numirile in justitie putea sta drept model despre cum se face “democratie” in Romania. E posibil oare ca Romania sa fi fost, altminteri, o tara sigura si infloritoare, si sa n-o fi despartit de de statutul de paradis turistic decit numele procurorului general?

Eu le propun un lucru canadienilor; sa lase dracului presa guvernamentala si sa se uita le Pro TV. Pentru ce le trebuie lor, cea mai buna estimare sint “Stirile de la ora 5”.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

