Blogul proletarului de tranzitie

February 8, 2013

Semafoare

Filed under: Idei personale — proletaru @ 6:20 am

Exista in Chicago citeva intersectii unde, daca vii dintr-o directie, astepti la culoarea rosie a semaforului circa doua minute si ceva, iar cind ti se permite trecerea, ai la dispozitie mai putin de 30 de secunde. Rutina nu e standard; la alte intersectii timpul de asteptare e numai de un minut si jumatate, intervalul de acces masurind cam tot sub o jumatate de minut. In alte cazuri, majoritatea, timpul de asteptare e egal si pentru o perpendiculara si pentru cealalta.

Daca ma intrebati cum s-a ajuns la o asemenea situatie, nu pot sa va raspund. Banuiesc ca la mijloc e o statistica: s-a masurat la ora de virf (ori poate la ore diferite), nivelul de trafic al unei strazi in raport cu cea care o intersecteaza, si s-a tras concluzia ca volumul e disproportionat. Dupa care probabil s-a facut un calcul matematic – daca s-a facut! – si s-a stabilit un timp specific de asteptare pentru semaforul respectiv; intr-o directie mai putin si intr-una mai mult, ca sa se permita descongestionarea unui trafic mai intens.

Ca posesor al unui noroc anorexic ce face ca mereu atunci cind ma aflu intr-o masina sa nimeresc toate semafoarele pe rosu si strazile cu cele mai multe semne de “Cedeaza trecerea”, ma intereseaza ratiunile unui astfel de calcul american care stabileste pentru o intersectie circulata un asemenea raport disproportionat: aproximativ doua minute si jumatate de pauza la o jumatate de minut de libera trecere. Lucrul e o pedeapsa teribila; cum si pe strada pe care circuli numarul masinilor e destul de mare, daca nu ajungi sa traversezi intersectia in intervalul celor 30 de secunde alocate, mai ai de asteptat iarasi suficient incit sa bati inspre cinci minute la o singura intersectie. Si cu toate ca nu toate intersectiile care urmeaza sint la fel, timpul petrecut in asteptare pe strazi, nu asteptind dupa alte masini, ci dupa semafoarele administratiei publice, e semnificativ. Ei, ratiunea respectiva nu a reusit deocamdata nimeni sa mi-o explice (insa e drept si ca n-am intrat in nici o sectie de politie sa descos vreun plutonier). Asa se face ca tot ce am in momentul de fata sint dileme.

Chestia dilematica tine atit de fizica aristotelica: cita miscare pot face intr-un interval finit de timp, atita vreme cit impedimentele miscarii sint necunoscute si nu-mi permit sa aplic simpla masuratoare obiectiva a vitezei de deplasare – cit si de morala sociala: cam cit e constringere matematica si cit e discriminare a cetateanului intr-un astfel de calcul rutier? Pentru ca un om care are de parcurs, zilnic, o ruta pe aceeasi strada considerata putin semnificativa sub unghiul traficului, pierde intr-o saptamina de du-te vino aproape doua ceasuri numai datorita unui astfel de semafor modificat. Ca atare, constringerile la care nu te obliga traficul sint suplinite din plin de administratia orasului. Poate nu pare o problema, dar cu siguranta e una. Cind cineva apropiat tie parcurge zilnic un asemenea traseu, timpul pe care l-ati putea petrece impreuna e diminuat drastic de catre niste birocrati si niste statisticieni idioti. Daca defalcam totul pe luni si ani de zile, damagiul devine ireparabil: zile in sir, niste oameni nu-si pot petrece timpul impreuna, alaturi de copiii ori de parinti, pentru ca sint siliti sa stea zi de zi si luna dupa luna inaintea unui semafor. O porcarie absurda pe care oamenii – si nu numai cei care circula pe strada “avantajatilor”, dar si unii dintre ceilalti – nu numai ca o accepta neconditionat, ba o mai si considera utila.

Orwell, come back! N-ar strica sa vezi cam cit a inteles omenirea viitorului din operele tale. Asta in timp ce petreci ceva timp la intersectii, ca sa ne aprofundezi mai bine progresul social.

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: