Blogul proletarului de tranzitie

November 18, 2012

Mic indreptar pentru perceptia homosexualitatii

Filed under: Idei personale — proletaru @ 7:41 am

Imi cade in mina, acum citeva ceasuri, un ziar al comunitatii gay din Chicago, numit “Windy City Times”. Pentru ca e prima data cind rasfoiesc asa ceva, nu stiu ce ar trebui sa mi se para firesc si ce nu, ce ar trebui sa ma amuze si la ce anume ar fi incorect sa surid. Am suris, de pilda, la anuntul companiei “The Music Box Theatre”, care anunta o reprezentatie a piesei “Scrooge si Marley”, dramatizare libera dupa Dickens, avertizind ca tema este tratata intr-o maniera pe care numai sensibilitatea gay stie s-o puna in valoare. La reclama firmei Fiat: “O masina pentru intreaga familie” am ris de-a binelea. E drept ca si tipul sprijinit de masinuta italiana, un zdrahon in bikini si jambiere de piele a contribuit substantial. Dupa primele pagini, problemele devin mai serioase, nu mai ai chef de amuzament. Apare o invitatie la boicotarea unui concert al artistului reggae Beenie Man, homofob declarat, dupa care se discuta cu bucurie despre ascensiunea politica a unei deputate bisexuale si a unui senator homosexual. O serie de fotografii ne pun in tema cu starea cele mai mari enclave gay din nordul Americii, cartierul Boystown din nordul orasului Chicago, dupa care discutia revine asupra brutalitatii si opresiunii comunitatilor “straight” fata de comunitatea gay. Catre final, sfaturi sexuale si juridice. Un tip isi pune, de pilda, problema ingrijirii celor doi baieti de 7 si 9 ani pe care i-a adoptat nu demult, intrucit e silit de imprejurari sa plece din tara. Chestiunea se poate rezolva insa rapid, pentru ca omul are deja un logodnic care si-ar putea asuma respectiva responsabilitate. Cel mai complicat lucru e formalitatea actelor, nimic mai mult. Baietii, in schimb, sint in siguranta.

Ceea ce mi s-a parut poate si mai interesant decit problematica dezbatuta sint formulele de adresare. Nici una din descrierile fotografiilor nu-i eticheteaza pe protagonisti ca “femeie” ori “barbat”. Nu mai exista, barbati, nu mai exista femei. Exista, pe rind: persoana ori persoane (persons), tineret sau tinerime (youth), oameni (people), cuplu, participant, performer. Un grup care reuneste indivizi cu orientari sexuale diferite e denumit comunitate bisexuala. Cei cu activitate homosexuala recunoscuta sint denumiti “deschisi” (“open” sau “publicly open”), cei suspectati de activitate homosexuala sint denumiti “nedeclarati” (undeclared). O comunitate gay este caracterizata drept puternica (strong) atunci cind numarul celor care o alcatuiesc este in crestere. Aceeasi comunitate este denumita vulnerabila (vulnerable) atunci cind s-a demonstrat ca membrii sai au fost expusi atacurilor fizice ori mediatice fara sa riposteze. Ca atare, acelasi lucru ajunge sa fie caracterizat, dupa caz, in termeni contradictorii din ratiuni de stricta politica a cuvintelor. Toate sensurile cuvintelor sint fie denaturate, fie luate intr-o larghete care poate admite orice inteles, numai pentru ca textul sa nu lezeze pe nimeni (sau, in orice caz, pe nici un membru al comunitatii).

Toata aceasta munca cu textul si mai ales cu subtextul cred ca a dat si da uriase batai de cap organizatiilor gay si organizatiilor de lesbiene ale intregii lumi. Sa filtrezi terminologia lumii normale (straight) si sa aduni intr-un loc toate cuvintele care crezi ca te avantajeaza, redefinindu-le, unora, intelesul, in timp ce le respingi pe celelalte despre care ai impresia ca nu te reflecta cum se cuvine, e o munca de Sisif. Si nu stiu, realmente, la ce foloseste. E limpede ca asa cum gay se refera la barbati, lesbianismul se refera la femei, ca atare eliminarea substantivului “barbat” sau “femeie” din descrieri nu-si are rostul. E, iarasi, limpede ca intr-o relatie a doi barbati ai de-a face cu doi barbati, indiferent cum se simte si se percepe unul dintre ei. Anatomia e inca anatomie, fie c-o accepti sau ca vrei s-o trimiti la colt, denumind-o “stiinta a genurilor” sau “asociere de elemente fizice”. E un dat; n-ai cum sa-l schimbi. Iti poti imagina ca l-ai schimbat si, eventual, inventa o lume in care toti accepta ca schimbarea ti-a mers si ca ai calcat in picioare structura umana. Cu toate astea, e lumea ta, cuvintele tale, imaginatia ta. Cind iesi afara, te confrunti cu o realitate diferita pe care n-o poti schimba, degeaba o injuri si-o descrii drept represiva. Esenta lumii e dincolo de represivitate, dincolo de bine si de rau. E doar ceva ce, pur si simplu, este.

O sa-mi spuneti ca pe tema asta e mult de discutat si ca nu putem determina sursa homosexualitatii; nu stim daca e innascuta ori dobindita, latenta ori prezenta, asumata ori reprimata. Nu stim daca are legatura cu ADN-ul nostru sau cu gindirea noastra. Si eu zic: corect! Nu putem defini atractia, nu putem teoretiza pasiunea. Insa nevoia de-a jongla cu termenii, nevoia de-a iti largi realitatea iluzorie, nevoia de a-i boicota pe cei cu pareri diferite, nevoia de a adopta niste copii de care nu te poti, cum tu insuti recunosti, ocupa – toate acestea imi pot da seama de unde vin. Dintr-o judecata care mi se pare, sa am pardon, stupida si viciata cit cuprinde.

Cit anume cuprinde, ramine de vazut.

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: