Blogul proletarului de tranzitie

October 12, 2012

Critica formelor

Filed under: Idei personale — proletaru @ 6:03 am

Unul din motivele pentru care noul director al Institutului Cultural Roman este aprig criticat de o parte a presei e solicitarea pe care le-o face angajatilor ICR de a identifica si corecta acele elemente din literatura, advertising-ul si mass-media occidentala care reflecta Romania intr-un mod fals si/sau distrosionat. Pentru aceasta pozitie, Andrei Marga a fost numit, pe rind, marxist, stalinist, KGB-ist, stahanovist, poliţist al gindirii. Sigur, nimeni nu poate contesta faptul ca, sub aspectul structurii sale intelectuale, Andrei Marga se revendica din scoala materialista a filosofiei. Cu toate astea, marturisesc ca mi-e greu sa pricep revolta adversarilor sai. O echipa care are misiunea de popularizare culturala a unei tari anume, nu poate functiona decit in virtutea unei astfel de directive: sa vezi unde cultura si istoria tarii tale e cunoscuta eronat sau insuficient si sa corectezi lacunele. Daca nu se face asta, ce altceva sa se mai faca?

Exista, fireste, problema formei. Intr-adevar, discursul profesorului Marga pare destul de transant. “Sa gasim erorile cu orice pret!” duce cu gindul la acel tip de continuare specific epocii comuniste: “…altminteri vor urma sanctiuni, destituiri, descalificari publice”. Ai senzatia trasarii planului cincinal. Numai ca, se vede cu ochiul liber, discursul lui Marga nu adopta o pozitie pedepsitoare. Nici n-are cum; ce sa le faci celor care nu pot identifica asa cum se cuvine reperele de ignoranta occidentala in legatura cu Romania? Sa-i trimiti acasa? Sa-i “pici” in functii derizorii? Sa fim seriosi. Daca exista o nuanta brutala in discursul lui Marga, ea se adreseaza celor inainte responsabili pentru Institutul Cultural Roman. Propriu-zis, din 2008 incoace, adica tocmai de cind bugetul ICR a crescut considerabil, numarul programelor culturale care tineau de resortul Institutului a scazut drastic, planul limitindu-se in cea mai mare parte la organizarea citorva festivaluri si concerte. Programele de sprijin pentru artistii sau literatii romani (burse, tirguri de carte, subventii pentru traduceri) au fost aproape inexistente. Nu pot, evident, sa stiu daca astfel de programe vor avea o pondere crescuta acum, de cind Andrei Marga e la conducerea institutului, dar o imagine asupra trecutului mi-am facut. Si ea nu e in avantajul fostei conduceri.

Una peste alta, daca nu se identifica exact prejudecatile occidentalilor in raport cu Romania, orice campanie de popularizare a culturii si resurselor tarii noastre e sortita esecului. Francezilor, care au probleme cu milogii Romaniei, degeaba le livrezi albume cu peisaje pitoresti. Lor trebuie sa le servesti oameni si carti, elita intelectuala si dialog, pentru ca sa contrabalansezi deficitul de calitate umana. Englezilor, carora emigrantii romani le stau in git, nu poti decit sa le amintesti de exercitiul de toleranta al printului Charles, care planuieste sa se retraga, cindva, pe domeniul sau transilvan. Nemtilor, care sint ingrijorati in legatura cu “destabilizarea” romaneasca, e necesar sa le oferi ocazia de a-si redestepta, la Sibiu ori la Sighisoara, apetenta pentru propriile traditii, cu ocazia unor festivaluri specifice. Nord-vesticilor, minti riguroase, e bine sa le oferi repere de stiinta si tehnologie romaneasca in cadrul unor colocvii si scoli de vara, in timp ce americanilor, care nu stiu unde vine Romania pe harta, nu-ti ramine decit sa le oferi cursuri de geografie pe gratis, la pachet cu “deal”-uri turistice nerefuzabile. Pentru fiecare s-ar gasi cite ceva potrivit, daca ar exista disponibilitate.

Ca atare numai viitorul ne poate spune daca e ceva de condamnat in strategia imaginata de Andrei Marga. E util, pentru aceea, sa lasam deoparte critica formelor, cel putin pina vedem cum sta fondul.