Blogul proletarului de tranzitie

October 5, 2012

Te prinde religia?

Filed under: Idei personale — proletaru @ 6:13 am

Se pare ca a venit iarasi vremea unei dezbateri care, ca orice dezbatere de succes din tara romaneasca, in loc sa rezolve ceva, isi garanteaza numai propria continuitate. E pusa, cu alte cuvinte, pe tapet tot odata la doi-trei ani, fara sa duca la nici un rezultat. Ma refer la discutia asupra necesitatii predarii religiei in scoli si a mecanismului prin care trebuie sa se faca (daca se constata ca e necesar sa se faca) respectiva educatie.

Pentru cine nu stie cum stau treburile, voi itera: in majoritatea scolilor romanesti religia e, deocamdata, o disciplina optionala. Adica cine vrea sa participe la un atare curs, participa, iar cine nu, nu e obligat s-o faca. Ei, de aici incep problemele de nuanta: daca ea trebuie predata de un preot sau de un cadru didactic specializat; daca trebuie sa existe doua sau trei ore pe saptamina, ori e suficienta una singura; daca manualul trebuie sa fie o reflectare stricta a Bibliei, sau un rezumat al acesteia; daca e necesar ca structura informatiei sa reflecte Biblia, ori ar fi util ca disciplina religiei sa prezinte o istorie a religiilor de pe glob; daca, asadar, prin “religie” trebuie sa intelegem cunostintele agreate de ritul ortodox sau de cel catolic, ori e bine ca ea sa fie o ilustrare obiectiva a credintelor in genere; daca e necesar ca manualul sa fie doctrinar sau daca se impune ca el sa fie rezervat; consecuential, daca trebuie redactat de un preot sau de un istoric. Si asa mai departe, o sumedenie de dispute amintind, parodic, de conciliile istorice in care prelatii discutau chestiuni cardinale pentru economia ritului propriu.

Subiectul adus astazi in discutie la Ministerul Invatamintului e in linia temelor devenite, deja, clasice; se contesta, de catre 20 si ceva de institutii si organizatii, decizia Ministerului de-a lucra, in coordonarea manualelor de religie, cu Patriarhia Ortodoxa. Desi majoritatea acestor institutii au titulaturi care de care mai pompoase, care postuleaza efortul intelectualitatii de a prevala asupra obscurantismului, inculturii si totalitarismului (Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica, Asociatia Pro Democratia, Soros, Think Outside the Box, Miscarea Civica Militia Spirituala, Asociatia Expeditie in Cultura ori Centrul pentru Actiune si Responsabilitate in Educatie), pina la urma nu-ti fac decit senzatia unui grup compact care are o problema cu religia in scoli si cu religia in genere. Degeaba argumenteaza ei ca si alte culte vor fi lezate de contractul cu Patriarhia Ortodoxa, teza nu sta in picioare. Demersul poate ar fi parut mai util daca initiativa lui ar fi fost declansata printr-un protest simbolic, numai ca ea urmeaza o scrisoare destul de ampla, care avertizeaza asupra indoctrinarii, intolerantei, incalcarii drepturilor omului si alte lucruri tulburatoare. Altfel spus, faptul ca Patriarhia se implica in corecturile si modificarile manualului de religie incalca drepturile omului si e o chestie cit se poate de totalitara.

Sincer, nu discutia ma deranjeaza, ci ceea ce o genereaza, adica un lucru derizoriu. Si e stiut ca pornind de la ciurucuri, nu poti elabora nici structura de invatamint, nici vreo strategie de iluminare a natiunii. Protestul e anti-religios si atit, orice ar spune ONG-urile initiatoare. Daca exista un manual de religie si daca acest manual discuta credinta omului folosind termenii Dumnezeu, Hristos, sfinti, apostoli, iluminati, initiati, idoli, zei, crestini, păgîni, ce anume ar putea modifica Patriarhia din continutul lui in asa fel incit sa lezeze dreptul la libera informare? Sa scrie ca ortodoxia e mai tare decit alte religii? Sa strecoare la subsol amenintarea cu iadul pentru necredinciosi? Sa iti sublinieze, perfid, cu rosu, ca trebuie sa crezi si sa nu cercetezi? Hai sa fim seriosi, un manual de religie nu e produsul unei adunari de ONG-uri si confesiuni care pritocesc ore in sir o fraza pina cind ea nu mai are sens. Cum sa scrii un manual, orice manual, adaptindu-l la totalitatea oamenilor? Cum sa scrii matematica ori chimia pe care vrea s-o auda fiecare? Cum sa scrii de baia lui Arhimede fara sa-l superi pe hindusul care dispretuieste astfel de practici? Cum il elogiezi pe Benjamin Franklin fara sa-i superi pe puritani?

Domnilor, sa nu fim absurzi! O fi Patriarhia romana in culpa pentru multe, dar nu e vinovata pentru a da unor preoti misiunea de a corecta un manual de religie. Pe Dumnezeu n-ai cum sa-l extragi din context si sa-l adaptezi si pentru buddhist, si pentru ateu, si pentru homosexual, si pentru african, si pentru asiatic. De fapt una din marile probleme ale lumii de azi e tocmai incercarea asta de pliere a lui Dumnezeu pe culoarea si pe orientarea sexuala a unora. Dumnezeu nu se extrage din context.

Parerea mea e sa lasam obiceiul romanesc al dezbaterii futile si sa ne concentram asupra educatiei autentice, in plin proces de disparitie. Evident, nu manualul de religie este cea mai mare ori cea mai complicata problema a invatamintului romanesc. De asemenea cred, literalmente, ca o carte despre acel Dumnezeu care e imposibil de extras din context, intraductibil si imuabil, poate fi revizuita cu brio de niste oameni care si-au petrecut multe ceasuri inaintea icoanelor. Ritul devine o chestiune secundara aici, esential pentru o intelegere cit de mica a religiei e efortul rugaciunii.

Advertisements

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: